v18 Veckans brev från klass 3a

En bok kan vara ens kompis! Och alla vi kan vara bra kompisar med varandra! Idag var det äntligen dags för utdelning av kompismedaljerna. De har legat i ett förseglat kuvert och väntat på den RÄTTA DAGEN. Idag har vi haft en bra kompisdag utan påminnelser, utan pekpinnar, utan ”arga rynkan” i djupa veck! Stämningen har varit god! Tålamod och tolerans har hållit taket högt.

En förbipasserande lärare undrade om vi firade snälla veckan denna fredag?

– Nix, men kanske det hade en viss betydelse, att vi på morgonen genomförde det absolut sista av NP-tester, G-provet i matte. En slags glad lättnad sänkte sig över klassen och fröken, med den arga rynkan, släppte fram ett leende! Utan att vi visste ordet av så hade vi en snäll och vänlig ton mellan oss, som höll hela dagen! Tack för denna fredag!

På engelskan och fredagens sista SO-lektion tittade vi på en engelsk film Max Movie, för 10-12-åringar som studerar engelska, med svensk text. Elvaårige Max har en tuff vardag. Hans kompisar är elaka i skolan och hans mamma är lite rörig. Men Max har en livlig fantasi och tar alla chanser att fly in i ett filmskapande tillsammans med sin låtsasvän, den modiga och mäktiga krigaren Tariq. När Max möter dagliga problem kliver han in i sin fantasivärld och föreställer sig att han slåss mot drakar och monster. Ett tänkvärt tema på lättlyssnad engelska. Finns på sli.se, för er som skaffat en inloggning där.

Veckans stora arbeten löper vidare från förra veckan och vidare över i nästa vecka. 1600-talets Stockholm levandegjordes med en film från vår mediacentral om Sverige och stormaktstiden och texter skrevs om 1600-talet med hjälp av stödord.

Bokcirkelgrupperna träffades och diskuterade böcker utifrån några stödfrågor: När utspelar sig boken? Hur vet man det? Var utspelar sig boken? Hur vet man det? Vad har man fått reda på om personerna i boken? Visa var i boken man får reda på det. Vilken sida? Vem är berättare? Är det en person i boken som berättar eller är det författaren? Berätta om saker du gillar i texten.Berätta om saker du inte gillar i texten. Diskutera konstigheter och frågetecken. Hjälp varandra att förstå. Har några nya personer dykt upp i handlingen? Vad får ni veta om dem? Berätta fritt om era tankar kring det ni läst så här långt. Vad tror ni kommer hända i fortsättningen?

Till nästa veckas bokcirkel kommer nya frågor att diskuteras. Grupperna har gemensamt bestämt hur långt de ska läsa till nästa torsdag och läsning sker i skolan på morgonen, bänkboksläsning.

På datalektionen skriver alla en fantasiberättelse om hur det kan ha varit att bo och leva i ett historiskt Stockholm. De flesta i klassen skriver om tiden runt slutet 1800-tal, eller början av 1900-tal. Vi inspirerades av en textuppläsning av Per Anders Fogelströms Barn av sin stad och uppmärksammade att denne mycket folkkäre författare och Stockholmsskildrare föddes för 100 år sedan.

Nästa vecka drar vi igång utvecklingssamtalen. Vi ses då!

Vårens fågelkvitter, sol och skir grönska önskas er alla! Trevlig helg!

 PS. genom Nellie och Zacharias, Information från Elevrådet: Fredag den 12 maj är det en slags Crazy Friday. Temat är Ut- och-in-och-bak-och-fram. Den som vill, klär ut sig så att det stämmer med temat!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *